Canon LEGRIA HG10 zilver, zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon LEGRIA HG10 zilver, zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Mrs Brouwer 14-09-2008

Wij hebben de camera enige weken in ons bezit.
We hebben getwijfeld om hem te kopen vanwege de harde schijf. Er komt na veel keren wissen van de harde schijf misschien toch wat slijtage aan de harde schijf, maar ja hoe waak gebruik je hem, zo af en toe of alleen in vakanties?
Een video en/of casettebandje slijt ook na vele malen wissen, dus wij denken dat qua slijtage het wel zal meevallen. En over het gebruik zijn we zeer tevreden over. Haarscherp beeld, mooie foto's,
makkelijk de film copieeren naar de dvdrecorder.
Ook de veraf genomen beelden vinden we goed scherp.

Eddy_ned 25-03-2008

ik heb de camera nu ongeveer 4 weken in bezit. De beeldkwaliteit is echt verbluffend!!! Eerst had ik gekozen voor een niet HD camera en daar was ik niet tevreden over. Nu heb ik toch besloten om de Canon HG10 te gaan kopen en ik moet zeggen ik ben er echt heel erg blij mee.

De geluidskwaliteit laat iets te wensen over maar alle andere functies vind ik geweldig makkelijk. Ik werk zelf met een Mac en daardoor maakt het alles heel eenvoudig.

Ik heb deze ook gekozen omdat er een externe microfoon op kan. Vond ik belangrijk.

Rudi2 08-01-2008

Ik heb de HG10 erg voordelig in Amerika gekocht. Wel PAL systeem. Geweldige camera met prefect beeld. Erg licht en klein, maar ligt toch goed in de hand. Ik moest kiezen tussen de HD van Sony, maar heb toch voor deze camera gekozen. Deze camera heeft iets meer mogelijkheden.
De merkbatterijen van deze camera zijn goedkoper te krijgen dan die van Sony.

dvdlover 03-11-2007

Een nieuwe hi-definition videocamera kiezen is niet makkelijk vanwege de uiteenlopende systemen met eigen voor- en nadelen. Ik besloot dat ik geen systeem meer wilde dat gebaseerd is op videotape: veel te onhandig in gebruik.
De HD-camera's gebaseerd op harddisk/geheugenkaart of dvd maken echter vrijwel allemaal gebruik van de nieuwe AVCHD-compressiestandaard, terwijl tape-camera's de superieure HDV-standaard gebruiken. Het blijft dus een beetje een compromis: wat vind je belangrijker. Na veel reviews gelezen te hebben en beeldmateriaal bekeken te hebben viel mijn keuze op de gloednieuwe Canon HG10. Naar mijn overtuiging vormt dit apparaat het beste compromis tussen gemak en beeldkwaliteit.
De Canon HG10 is een compacte HD camcorder met een 40 GB harde schijf waarmee je tussen de 5 en 15 uur aan video kunt opnemen. Elke scene wordt als apart bestand opgeslagen. De scenes die mislukt zijn verwijder je eenvoudig, net als bij een digitale fotocamera. Na opname koppel je hem aan de Plasma of LCD televisie om af te spelen. Of sluit hem via USB aan op de PC om een backup te maken van de videobestanden. Om de videobestanden te bewerken heb je wel een snelle DualCore PC nodig.
De beeldkwaliteit is verbluffend. De beeldchip is dezelfde als van de Canon HV20, de koning van de camcorders op het gebied van beeldkwaliteit. Eerdere AVCHD camera's hadden nog last van kinderziektes als blokjes/rafelranden of dubbele beelden bij snelle bewegingen vanwege de hoge compressie, de HG10 presteert vrijwel vlekkeloos. Het beeld is nog niet zo scherp als van een HDV-camera maar het verschil is op de Plasma niet of nauwelijks te zien. Qua kleurdiepte en echtheid kan deze camera zich meten met 3CCD modellen van Panasonic. Het is de beeldkwaliteit van deze Canon die me heeft verkocht en ervan weerhouden een nog compacter model van Panasonic of Sony aan te schaffen. De combinatie van zowel relatief hoge beeldscherpte, zeer helder en kleurecht beeld, en vrijwel geen zichtbare compressie-foutjes tref je nog niet in andere AVCHD camera's aan. Nu kun je zelf video maken met de professionele beeldkwaliteit die je bij demonstraties van HDTV ziet!
De camera ligt goed in de hand en de bediening is eenvoudig. Er zijn genoeg mogelijkheden om mee te experimenteren, zoals trucjes om bioscoopfilm ervaring te simuleren of te filmen bij weinig licht. 3Megapixel foto's maken is ook mogelijk, en ook die zijn van uitstekende kwaliteit.
Het archiveren van video-materiaal is toch wat complexer dan ik dacht, je moet namelijk allerlei extra controlebestanden bewaren wil je het spul later weer kunnen terugzetten op de camera om af te spelen. Het wordt daarmee lastig om DVD's te branden van het materiaal op je PC. Aan de andere kant is het mogelijk alleen de videobestanden te bewaren, en daarvan gebrande DVD's rechtstreeks op een Blue Ray speler af te spelen.
Levensduur van de accu viel me tegen. Mijn 'oude' Sony camcorder kon 2-3 uur draaien op een accu, de Canon haalt nog niet eens een uur. Je zou verwachten dat mini-harddisk minder stroom verbruikt dan een cassette-loopwerk.
Het opladen in de camera duurt echter weer vreselijk lang, ik denk zo een uur of vijf. Dit moet echt beter kunnen.